Останні новини

Ан-26 у Харкові, Скнилівська трагедія, збиття Boeing-777: найбільші авіакатастрофи на території України

Ввечері 25 вересня у Харківській області на 530 кілометрі траси Київ-Харків поруч із дорогою впав військовий літак Ан-26 та одразу загорівся. На борту були члени екіпажу, курсанти і офіцери Харківського університету Повітряних Сил ЗСУ ім. Кожедуба – всього 27 людей. На місці авіакатастрофи знайшли тіла 25 загиблих. Ще одна особа померла у лікарні та одна особа травмована (перебуває у лікарні). За інформацією СБУ, командир екіпажу літака Ан-26 перед катастрофою доповів про відмову лівого двигуна і запросив захід на посадку. Міністр оборони Андрій Таран заявив, що літак Ан-26, скоріш за все, зачепився крилом за землю.

Kyiv Live зробив добірку найбільших авіакатастроф, які сталися на території України за часи незалежності.

Скнилівська трагедія 

27 липня 2002 року під час святкування 60-ї річниці 14 авіаційного корпусу (14 АК) Військово-Повітряних сил України на Скнилівському аеродромі під Львовом на натовп глядачів упав винищувач Су-27УБ. Тоді загинуло 77 осіб, серед яких 28 дітей, травмовано близько 250 людей. Цю трагедію називають найбільшою катастрофою в історії авіаційних шоу.

Фото: Євген Кравс

Фігури вищого пілотажу виконував досвідчений екіпаж пілотів першого класу групи "Українські соколи" - полковники Володимир Топонар і Юрій Єгоро. На авіашоу чекало 10 тисяч людей, по стовпах розклеювали листівки, люди домовлялися один із одним зустрітися там, побачити трюки в повітрі, випити кави чи пива. Родичі та знайомі з’їжджалися з усієї Львівської області.

Планово виконувати демонстраційне пілотування повинні були на МіГ-29УБ (№20), проте через несприятливі погодні умови винищувач не зміг вилетіти з Івано-Франківська до Львова. Замість нього було піднято інший винищувач Су-27УБ.

<iframe width="676" height="380" src="https://www.youtube.com/embed/4J2k9kxFt_c" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Хронологія катастрофи:

  • о 12:52 Су-27УБ закінчував виконання фігури вищого пілотажу "напівпетля", яку було здійснено на дуже малій висоті з порушенням інструкції льотної експлуатації;
  • намагаючись перейти до горизонтального польоту й уникнути зіткнення із землею, винищувач зачепив дерево, а потім бетонне покриття рульової доріжки (частина льотного поля аеродрому, що спеціально підготовлена для руління повітряних суден);
  • далі винищувач врізався в Су-17М4Р 48 окремого гвардійського розвідувального авіаційного полку (ОГРАП) Коломия, який був на землі, та правим крилом зачепив штурманський ліхтар літака Іл-76ТД;
  • виконавши три оберти навколо осі центроплану, літак впав у натовп людей, які вийшли на аеродром, аби краще побачити виконання пілотування. Літак вибухнув і запалав.

Фото: Високий замок

Пілоти катапультувалися, тому зазнали незначних ушкоджень. Задля порятунку потерпілих прибуло близько двадцяти машин швидкої допомоги та пожежні команди. У ГПУ причинами трагедії назвали погану організацію, підготовку та проведення авіашоу. До відповідальності за трагедію безпосередньо притягнуто 10 людей. Зокрема, до 6 років тюремного ув'язнення було засуджено генерал-майора Анатолія Третьякова, який виконував обов'язки командувача 14 АК. Також 5 років отримав керівник польотів із землі підполковник Юрій Яцюк. Льотчик Володимир Топонар отримав 14 років ув'язнення, а льотчик Юрій Єгоров - 8 років. Також були порушені справи проти чотирьох інших генералів ВПС України. Пілоти відмовилися визнавати себе винними.

7 листопада 2007 року президент Віктор Ющенко помилував деяких обвинувачених у цій справі, зокрема Анатолія Третьякова, а також скоротив термін ув'язнення Юрію Єгорову з 8 до 3 років. Як наслідок катастрофи було розформовано 48 ОГРАП (Коломия), а всі Су-17М4 і УМ-3 - продано до В'єтнаму.

Катастрофа Ту-154 під Донецьком

22 серпня 2006 року. Страшна злива, уламки літака і обгорілі тіла, на обличчях яких був зображений жах, - так завершився політ Ту-154, який 22 серпня 2006 року вилетів за маршрутом Анапа - Санкт-Петербург. На борту лайнера знаходилися 160 пасажирів, 45 з них були неповнолітніми дітьми - всі вони поверталися додому після відпочинку на морі. Однак внаслідок помилки екіпажу і негоди управління над літаком було втрачено - в результаті він впав на землю і загорівся. Вижити нікому не вдалося. 

Фото: 24 канал

Унаслідок впливу сильних висхідних потоків у верхній частині хмари, літак на висоті понад 11 тисяч метрів різко (протягом 10 секунд) злетів вгору. Після цього - впав у плоский штопор (неконтрольоване падіння, під час якого літак починає виконувати рух, подібний до літаючого диска чи бумеранга) і, приблизно за 3 хвилини, впав на землю. На землі літак врізався у схил неглибокого яру на полях за півтора кілометри на північний захід від невеликого селища Суха Балка Донецької області.

Згідно з аналізом розшифровки "чорних скриньок", екіпаж до останнього намагався вивести літак з плоского штопору на одному працюючому двигуні.

Beechcraft B9L у Жулянах

9 грудня 2007 року о 17:04 за київським часом між містом Вишневе і територією аеропорту "Жуляни", за 2,5 кілометра від злітної смуги аеропорту і за 300 метрів від київської Кільцевої дороги на полі радгоспу "Совки" розбився літак Beechcraft B9L. Він виконував чартерний рейс з аеропорту Градец-Кралове у Чехії до Києва.

На висоті 2,5 км літак раптово почав стрімко втрачати висоту. На висоті 1,5-2 м від землі стався вибух літака, після чого палаючі уламки врізались у будівлю сторожа. Загинула громадянка України, яка саме була в ній.

На борту перебували представник чеської компанії MINIB Ltd — пан Новак 1958 року народження, його дружина 1962 року народження, ще одна жінка 1973 року народження та екіпаж (два пілота). Усі вони загинули. Свідками були два охоронці, які почули вибух й одразу ж викликали пожежників.

Катастрофа Ан-24 в Донецьку

13 лютого 2013 року літак Ан-24 українського авіаперевізника "Південні авіалінії" виконував внутрішній чартерний рейс з доставки футбольних уболівальників з Одеси в Донецьк на матч Ліги Чемпіонів УЄФА між командами "Шахтар" (Донецьк) і "Борусія" (Дортмунд). Під час спроби здійснити посадку в Міжнародному аеропорту Донецька літак промахнувся повз злітно-посадкову смугу та зачепив метеорологічну вежу. Після приземлення літак загорівся.

Фото: газета "День"

За словами очевидців, літак намагався приземлитися в густому тумані й здійснив посадку на ґрунт між злітно-посадковою смугою і руліжною доріжкою. Із 52 осіб на борту (включно з членами екіпажу) п'ятеро загинули, а 26 звернулися по медичну допомогу. Дев'ятьох із них госпіталізували.

<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/TnmREKUky-g" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Збиття Iл-76 у Луганську

У ніч на 14 червня 2014 року, під час війни на сході України, було збито український Іл-76 неподалік Луганська. Виконавцями були найманці з російської диверсійної групи ПВК "Вагнер". Військово-транспортний літак Іл-76 зі складу 25-ї військово-транспортної авіаційної бригади Повітряних сил ЗСУ летів у складі конвою з трьох літаків до аеропорту "Луганськ". Літак повинен був приземлятися другим, але під час посадки був збитий з переносного зенітно-ракетного комплексу "Ігла".

Фото: Прямий

На борту літака перебувало 40 десантників 25-ї окремої Дніпропетровської повітряно-десантної бригади та 9 членів екіпажу. Унаслідок обстрілу та збиття літака всі вони загинули.

Фото: TSN

Прокуратура України того ж дня кваліфікувала подію як теракт.

Збиття Boeing-777 біля Донецька

17 липня 2014 року неподалік Тореза Донецької області було збито пасажирський літак компанії Malaysia Airlines. Літак виконував регулярний рейс МН17 — із Амстердама (Нідерланди) до Куала-Лумпура (Малайзія). Загинули всі пасажири та члени екіпажу — 298 осіб. За кількістю жертв катастрофа Boeing-777 стала найбільшою в історії України.

Міжнародне розслідування встановило, що літак був збитий зенітним ракетним комплексом "Бук" російського виробництва.