Останні новини

Black Friday: що нас змушує купувати зайве та як насправді можна зекономити

Для багатьох компаній це можливість поправити своє становище й позбутися товарів, які вони не змогли продати

Божевілля, знижки, черги й безліч покупок. Це усе Чорна п'ятниця. День, коли на цінниках можна побачити - 90%, а у торговельних центрах й магазинах збирається рекордна кількість людей. 

Віктор Вус, кандидат психологічних наук, доцент й член Світової Федерації Психічного здоров’я й головний редактор міжнародного журналу Mental Health розповів Kyiv Live що нас змушує купувати зайве та чому цей день настільки популярний. 

  • Походження свята 

“Чорна п'ятниця” прийшла до нас із США. Традицію започаткували ще у 19 столітті, а в Україну ж вона прийшла приблизно п'ять років тому.

Традиційно Black Friday після Дня подяки, у четверту п'ятницю листопада. З цього дня починається різдвяний сезон розпродажів.

“Чорна п'ятниця йде відразу після Дня Подяки. Не до Дня Подяки, а саме після. Були спроби запровадити її і в влітку, і на весні, але ці спроби не прижилися. Чому? У День Подяки в американській традиції людина звикла робити аудит своїх ресурсів й свого життя й висловлювати подяку Боговій й долі за усе. Крім того, це дійство відбувається напередодні Різдва, коли треба дарувати подарунки рідним. Людина вже більше готова витрачати, адже вона розуміє, що має ресурси. Коли ми відчуваємо, що багаті, то робимо більш щедрі подарунки для наших рідних й близьких”, - розповідає Віктор Вус. 

july-4-day-sales.jpg

За переказами, американські бухгалтери позначили у своїх книгах витрати червоним чорнилом, а прибутки – чорним. Продавці щороку влаштовують день шалених знижок у четверту п'ятницю листопада.Тож майже всі фінансові звіти продавців були чорного кольору. В англійській мові є вираз “in the black”, що має значення “бути в прибутку”. Для багатьох компаній це можливість поправити своє становище й позбутися товарів, які вони не змогли продати.

  • Мотивація людей купувати 

Чорна п'ятниця – це можливість купити речі, які раніше собі не міг дозволити. Однак насправді ціни саме в цей день не завжди найнижчі. Зазвичай знижки починаються ще з понеділка і тривають увесь тиждень. Деякі магазини підвищують ціни напередодні, а вже потім встановлюють знижки. Адже Black Friday має бути вигідною не лише для покупців, але й для продавців. Найбільші знижки влаштовують на застарілі товари. Ті, що лежать на складах роками. Розпродаж на них може бути справді вигідним. Є й люди, що готові купити тільки за знижкою. На них і розраховані більшість пропозицій Чорної п'ятниці. 

“Цього року Black Friday набуває нового значення: участь у цьому соціальному дійстві є хоч якоюсь активністю. Коли усі обмежені у соціальній та фізичній активностях, перебуваєте в ізоляції від комунікацій, то це хоч якась видимість соціалізації. В українських реаліях карантину вихідного дня п'ятниця - це останній день тижня, коли можна зробити покупки. Це можливість творити собі віртуальний вікенд. Водночас для багатьох людей це якесь світло в кінці тунелю карантину, така собі перерва між карантином вихідного дня й повним локдауном, який нам грозяться запровадити”, - зазначає психолог

Віктор Вус умовно поділив усіх людей, що купують товари у Чорну п'ятницю на чотири категорії:

Перший тип - шопоголіки. Для таких людей Black Friday - це офіційне виправдання, аби щось купувати. Кожен похід в магазин та покупка - це спосіб їх життя. А у Чорну п'ятницю вони отримують легітимний статус своїм активностям. 

Другий тип - аналітики. Вони прагматично прораховують ціни на товари, аби купити дешевше. Такі люди придивляються товари заздалегідь й очікують період розпродажів, щоб зекономити. Вони чимось схожі на біржових гравців, які слідкують за коливанням акцій. 

Третій тип - глобалісти. Для них це дійство - це участь у чомусь глобальному, спосіб відчути себе частиною соціуму. Такі люди не завжди купують речі, для них головне подивитись на інших та показати себе. 

Четвертий тип - “відкриті душі”. Вони не сприймають інформацію критично. Часто саме ці люди вірять інтернет-шахраям щодо “виграшу” в лотереї тощо. Для них це дійсно унікальна можливість купити речі за низькою ціною. 

paket.jpg

Люди діють за рептильною системою: мозок сприймає короткі меседжі “купуй”, “розпродаж”, а не “масові скупчення людей можуть призвести до спалаху коронавірусної інфекції”. Він керується принципом егоїзму і для нього важливіша власна вигода. Крім того, науково доведено, що на нас впливають асоціації. Тобто українці хочуть бути частиною західного світу, наблизитись до європейських й американських традицій. 

Не завжди знижки є справжніми, однак це не заважає людям насолоджуватись покупками:

“Наприклад, товар коштував 2000 тисячі, продавці підняли ціну до 4000 і знизили до 2500, а ми купуємо вже за 2500 гривень. І хоча ми розуміємо, що це шахрайство, ми ніколи психологічно не визнаємо, що повелись на гачок маркетологів”, - резюмує Віктор Вус. 






Теги:
Вийти в ефір
22.01