Останні новини

Без ліцензії та в тіні: чому ви кожен раз ризикуєте, сідаючи в таксі

90% таксистів не сплачують податків та не несуть відповідальності за життя пасажира

Близько 90% усіх таксистів у країні працюють в тіні. Вони не лише не платять податків, а й не несуть відповідальності у випадку ДТП з пасажирами. А ринку таксі в Україні притаманні низька якість послуг та недієвість інструментів контролю. 

Kyiv Live розповідає, що не так з ринком таксі в Україні та що варто звертати увагу. 

Податки

На оплату послуг таксі українці щорічно витрачають близько 40 млрд грн. Майже вся ця сума проходить повз економіку – податки не платять ні водії, ні служби таксі. У результаті бюджети щорічно недоотримують близько 4 млрд гривень. Офіційне працевлаштування водіїв таксі могло б збільшити фінансування Пенсійного фонду на 1,4%. Крім того, популярні в Україні Uber та Bolt представлені, як товариства з обмеженою відповідальністю, що забезпечують операційні і маркетингові потреби платформ, і лише з них компанії платять податки. А їхній основний грошовий потік іде повз українську податкову систему.

Ліцензія

З 220 тисяч водіїв в Україні, лише 13 тисяч є ліцензованими перевізниками. Тож, коли стається ДТП із пасажиром, відповідальних знайти вкрай важко.

Якщо ж водій захоче працювати легально й отримати ліцензію, йому для початку треба буде відкрити ФОП (як правило, 3 групи), тож треба буде сплачувати ЄСВ й 5% від обороту. Сама ж ліцензія коштує близько 2 тисячі гривень й видається довічно. 

Крім того, в таксі може прийти, хто завгодно. Цю людину ніхто не перевіряє. До прикладу, на офіційних сайтах найбільших сервісів таксі вимогою до водія є лише рік кермування. Водночас, аби отримати офіційну ліцензію, людина повинна мати мінімум 3 роки стажу. Саме ця ліцензія передбачена законом України про таксі. Проте в Україні цю норму ніхто не контролює. 

Безпека пасажирів 

У Києві понад 25 тисяч таксистів. Для розуміння, у столиці близько 2 тисяч кілометрів транспортних автомагістралей. Тож на 1 таксі приходиться 80 метрів дороги. Це щільність рівня Шанхаю. Однак 90% таксистів не сплачують податків та не несуть відповідальності за життя пасажира. 

“Законодавчо, є таксі, а є служба перевезення. Ось ці 90% не є таксі, тому що визначення цього поняття є в законі про автомобільний транспорт. Це повинен бути автомобіль обладнаний таксометром, шашечками на даху, мати маркування тощо. І тільки такі автомобілі в розумінні правил дорожнього руху й інших законодавчих актів є таксі” - розповів Олександр Швець, адвокат з ДТП. 

Права пасажирів закріплені у Цивільному кодексі України, а саме в закону “Про захист прав споживачів” й в правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорту. Але ті таксі, які надають послуги нелегально, не підпадають під зазначені документи. Як правило, так звані служби таксі не є таксомоторними компаніями, а лише посередниками з базами даних між водієм та пасажиром. А популярні додатки служать лише способом пошуку клієнтів. Отже, про відшкодування за завдані збитки можна забути.

За словами голови наглядової ради Інституту безпеки дорожнього руху Михайла Берліна, якщо людина померла внаслідок ДТП у таксі, родина має право на відшкодування в розмірі еквіваленту розміру життя. В Україні є прецеденти відповідних цифр. До прикладу, після резонансної ДТП у Харкові за участі Олени Зайцевої, суд зобов’язав її родину виплатити усім 5 родинам загиблим по мільйону гривень. 

Дії уряду

Аби убезпечити українців, уряд вводить нові правила користування таксі. Так, пасажири мають тепер обов’язково пристібатися на передньому та задньому сидіннях. Відповідно, всі машини мають бути обладнані справними пасками безпеки. Для контролю автівок оновили також вимоги до номерних знаків. Відтепер в жодному разі не дозволяється зміна розміру, кольору, форми чи розміщення номерів. Номерний знак має бути видно чітко, а будь-яка його видозміна буде присікатися правоохоронцями.

За статистикою, лише чверть водіїв користується пасками безпеки під час руху. За словами експертів, причиною такого нехтування є мізерні штрафи. За недотримання правил передбачається штраф у розмірі лише близько 50 гривень.

Пам’ятка для користувачів служб таксі:

  • обирайте перевізника з ліцензією
  • не соромтесь відмовляти водієві, якщо його стан чи автівка викликають сумнів
  • при відмові жодну компенсацію від виклику ви не повинні сплачувати
  • у випадку ДТП звертайтеся до суду та юристів, останні ж допоможуть грамотно обґрунтувати позов і зібрати докази

Нагадаємо, карантинні обмеження та введення чергового локдауну мають значний негативний вплив на економіку країни. За підсумками листопаду 2020 року, та у разі, якщо ситуація із захворюваністю не зміниться, вже до кінця 2021 року падіння ВВП може сягнути 3%.

Теги:
Вийти в ефір
25.01