Останні новини

Фантастична історія картини “Коханці...” П’єра Гудро

Віднедавна кияни можуть побачити унікальний портрет коханців ХVІІІ століття, вивезений з України нацистами. Картина вважалася такою, що загинула під час великих київських пожеж 1943-го, а була випадково виявлена на аукціоні в США. Майже детективна історія про те, як музей Ханенків за допомогою ФБР свою власність повертав, варта пера Дена Брауна.

Картина П’єра Гудро вважалася втраченою 70 років.

Хто автор?

Закохані чоловік і жінка дивляться в очі один одному, а назва “Коханці або Блудний син з повією” натякає, що ця любов не є законною. Ця картина була написана у ХVІІІ столітті французьким майстром, придворним художником Карла III Філіпа, який віддавав перевагу пишним і злегка приперченим сюжетам рококо. Сценкою з чужого сексуального життя вільно милувалися два століття поціновувачі галантного живопису. Від 1906 року картина Гудро належала відомому українському колекціонеру Василю Щавинському. Щоправда, тривалий час вважалося, що “Коханців” написав не Гудро, а його менш відомий сучасник Жан-Оноре Фрагонар. Як картину Фрагонара Щавинський її і зберігав. Час від часу полотно виставляли. Зокрема, після Першої світової була велика експозиція, і тоді картина демонструвалася під занадто скромною, як на неї, назвою “Родинний портрет”. Коли Щавинський помер 1925 року, всю його колекцію за заповітом передали Музею Ханенків, там же опинилися і “Коханці” Гудро.

Карколомні пригоди “блудного сина та повії”.

Наприкінці 1920-х у музею Ханенків цю картину намагався переманити петербурзький “Ермітаж”. Виникли сумніви, чи та картина не належить, бува, Гудро чи таки Фрагонару, тож наскільки цінною вона є. Полотно відправили на експертизу до Росії. Там учені встановили, що портрет справді написав Гудро, картина таки є дуже вартісним і дуже дорогим зразком французького живопису. “Ермітаж” тут же запропонував обмін: музей Ханенків їм віддає Гудро, а “Ермітаж” їм за це “відсипле” кілька портретів, не таких значних і не таких відомих. Пропозицію росіян ввічливо відхилили, картину попросили негайно повернути, і “Коханці” Гудро стали центром експозиції французького живопису в Києві.

Минуло двадцять років. З початком Другої Світової війни картину не встигли евакуювати, але приховали у запасниках музею і якщо й демонстрували, то лише на закритих експозиціях. Відомо, що 1942 року картина ще була в Києві, вона випадково потрапила на якесь приватне фото. Принаймні, картина Гудро не прикрашала оселі нацистських бонз, як це ставалося з багатьма музейними картинами. Не було “Коханців” й у офіційних списках робіт, вивезених з Києва нацистами. Картина просто зникла десь 1943 року під час бойових дій. І далі про неї не було жодних відомостей.

1998 року музей Ханенків підготував каталог картин, які він втратив під час Другої Світової. Цей каталог розповсюдили спільнотою мистецтвознавців. Був в тому списку і Гудро. Відтоді повернули три роботи з каталогу, але надії, що знайдеться і ці робота не було жодної. 

Знайшлася у Нью-Йорку

Аж сталося неочікуване! 2013 року на аукціоні “Дойл” в Нью-Йорку “Коханці або Блудний син з повією” виставили на продаж. Виявилося, що з 1953 року картина кочувала з однієї приватної колекції до іншої, і таким чином дісталася Америки. Полотну змінили назву, всі ці роки вона існувала як “Погляд закоханих”, що ускладнювало її пошуки. На відкритий продаж Гудро виставив власник нью-йоркської галереї Spanierman Gallery. За вимогою музею Ханенків торги були зупинені, почалося розслідування на міжнародному рівні, працівники музею мали змогу упевнитися, що мова іде справді про загубленого “Блудного сина”.

Олена Живкова, представниця музею Ханенків, кураторка колекції Щавинського, під час огляду картини в Нью-Йорку знайшла на ній позначки музею, це стало підставою вимагати додаткової правової експертизи. 

Понад п’ять років тривав процес повернення – за активної співпраці музею Ханенків, Міністерства культури і інформаційної політики, Міністерства закордонних справ, Посольства США в Україні, ще багатьох людей і організацій. У лютому 2020 року в Нью-Йорку відбулася церемонія передачі “Коханців” Україні, де з нашого боку був присутній міністр закордонних справ Вадим Пристайко, а США представляв спецагент ФБР Вільям Ґейт. У березні картина Гудро повернулася до київського музею.

До чого тут карантин?

В Украине представили знаменитую картину "Любовники или Блудный ...

Фото "Апостроф"

Генеральний директор музею Ханенків Катерина Чуєва повідомила, що хоча картина прибула до Києва у березні цього року, тоді ж показати киянам її не змогли. На заваді експозиції став карантин, і на це літо припала насправді уже третя спроба презентувати роботу Гудро в стінах музею, і, на щастя, нарешті вдала. Олена Живкова розповіла “Укрінформ”, що повернення картини стало можливим саме тому, що колектив музею ще у 1998 році видав перший в Україні каталог творів живопису, що були втрачені під час війни: 

“І відтоді нам вдалося з 25 тисяч експонатів, втрачених лише нашим музеєм під час Другої світової війни, повернути три роботи. Зрештою ми повернули й четвертий твір, який потрапив до музею в 1925 році разом з колекцією Василя Щавинського. І зараз ця картина представлена на виставці, яка розповідає про долю цього колекціонера і його зібрання”, - каже Олена Живкова.

Притча про Блудного сина, на яку спирається картина Гудро відома і тут, аж на диво, доречна. Юнак покинув домівку і подався на чужину шукати долі, але тільки прогуляв батьківський спадок у розвагах з блудницями та в пиятиках. Коли він наважився повернутися додому, його чекало батьківське прощення і пишний бенкет. Хоча навряд П’єр Гудро передбачав своїм блудним “Коханцям” таку детективно-авантюрну долю...

До 30 серпня “Коханці” Гудро експонуватимуться в музеї Ханенків на виставці “Дар Василя Щавинського”.

Вийти в ефір