Останні новини

Річниця авіакатастрофи МАУ: хто відповість за 176 загублених душ?

Рівно рік минув з того дня, як в Ірані був збитий український літак авіакомпанії МАУ

Рівно рік минув з того дня, як в Ірані був збитий український літак авіакомпанії МАУ. Пасажирський лайнер прямував з Тегерану в Київ. На борту були 176 пасажирів, всі вони загинули. Серед загиблих 11 українці, 9 з них були членами екіпажу. Розслідування аварії триває й досі, винні не покарані, а родичі загиблих не отримали обіцяної компенсації.

Kyiv Live пригадає той страшний день та як просувається розслідування.

8 січня 2020 року за кілька хвилин після вильоту з міжнародного аеропорту Імама Хомейні в Тегерані двома ракетами ППО був збитий пасажирський лайнер української авіакомпанії. На борту перебували 167 пасажирів і 9 членів екіпажу. На борту перебували громадяни шести країн - Ірану, Канади, України, Швеції, Афганістану та Великої Британії. Більшість пасажирів прямували транзитом до Торонто на навчання та роботу після новорічних свят в Ірані. Серед пасажирів - було 24 неповнолітніх.

катастрофа.jpg

На момент виконання рейсу не було жодних обмежень щодо перельотів над Тегераном, при цьому за кілька годин до цього Іран завдав ракетних ударів по військових базах США в Іраку. Ця авіакатастрофа стала найбільшою за кількістю загиблих за всю історію української цивільної авіації. 

Іранська влада наполягала на технічних несправностях

Одразу після новини про крах пасажирського лайнера іранська влада заперечувала причетність військових до трагедії. Першими про збиття ракетою ППО (системами протиповітряної оборони) літака заявила Канада, а після і кілька західних країн з посиланням на дані розвідки. Через три дні після катастрофи Іран визнав, що літак був збитий військовими через "людську помилку та ненавмисно", пояснюючи це підвищеною бойовою готовністю, пов'язаної з напруженою ситуацію із США. 

літак.jpg

Одразу після трагедії більшість рейсів були скасовані. Деякі країни взагалі припинили авіасполучення з Іраном.

Іран не допускав до розслідування іноземних експертів

Іранська сторона пообіцяла провести розслідування, покарати винних та виплатити компенсації. Однак процедура розслідування, як і питання виплат затягувалися упродовж року. 

Понад шість місяців іранська сторона не допускала до розслідування представників інших країн, в тому числі й Україну, а намагалася самостійно розшифрувати бортові самописці.

мау.jpg

Лише в липні "чорні скриньки" були передані до Бюро розслідування та аналізу безпеки цивільної авіації у Франції. Розшифровки інформації з чорних скринь підтвердили ракетну атаку.  

Іран заявив про завершення розслідування

В кінці грудня 2020 року Іран заявив про завершення розслідування та надіслав усім зацікавленим сторонам англомовний звіт. Українське МЗС підтвердило про отримання документа 31 грудня, проте коментувати зміст звіту не стали, мовляв - зарано.

"Поки є факт його отримання, далі аналіз покаже, наскільки він нас задовольняє з точки зору об'єктивності та неупередженості", - зазначив заступник глави МЗС України Євген Єнін.

Після отримання звіту українська сторона має ще 60 днів, щоб внести зауваження і пропозиції. Після цього у Ірану буде місяць на його доопрацювання. Звіт оприлюднять лише після затвердження радою Міжнародної організації цивільної авіації.

місце катастрофи.jpeg

Єнін зазначив, що звіт технічного розслідування є фінальним документом, на якому в подальшому буде базуватися як кримінальне розслідування, так і визначення розмірів компенсацій. Документ має містити висновки про технічний стан літака, дії пілотів, взаємодію іранських цивільних фахівців тегеранського аеропорту і військових, які відповідали за ППО.

Винні досі не покарані

У Ірані наполягають на "людському факторі" і справу розслідують за статтями про ненавмисне вбивство або вбивство з необережності. У країні санкція за цим звинувачення передбачає максимальне покарання - до трьох років в'язниці та виплату грошової компенсації.

крило.jpeg

Водночас українська сторона має сумніви, що літак збили помилково. Також в українській генпрокуратурі занепокоєні, що іранська сторона замовчує імена і повноваження винуватців трагедії. Хоча у травні 2020 в міністерстві оборони Ірану заявили, що винним у катастрофі є оператор ракетної системи, який порушив правила дій ведення вогню "без отримання дозволу" від командного центру. Іранська сторона заявила про арешт 6 підозрюваних.

Однак українських слідчих не допустили до проведення допиту затриманих осіб, посилаючись на державну військову таємницю. Іран також відхилив заклики України про довічне ув'язнення винних у знищенні літака.

Обіцяні компенсації не виплачені

Родичі загиблих поки отримують перші компенсації, пов'язані зі страховками пасажирів. Проте іранська влада обіцяла виплатити близьким всіх 176 жертв компенсацію в розмірі 150 тисяч доларів або еквівалентну суму в інших валютах. У постанові уряду Ірану зазначається, що компенсація має бути надана всім "без будь-якої дискримінації за національністю і громадянством" відповідно до законів країн. При цьому раніше передбачалося виділення 200 млн євро для виплат рідним загиблих з держбюджету Ірану, але уряд відмовився від цієї ініціативи через внутрішні дискусій в суспільстві.

Зеленський присвоїв посмертне звання загиблим

29 грудня 2020 Володимир Зеленський присвоїв почесне звання з врученням ордена "Золота зірка" командиру повітряного судна Володимиру Гапоненку, командиру повітряного судна - пілотові-інструктору Олексію Наумкіну, другому пілотові Сергію Хоменку, старшим бортпровідникам Катерині Стадник та Ігорю Матькову, бортпровідникам Денису Лихни, Марії Микитюк, Валерії Овчарук та Юлії Сологуб.

загиблі.jpg

Нагадаємо, в Україні встановлять меморіальний знак пам’яті загиблим пасажирам та екіпажу літака МАУ, який був збитий над Тегераном. Зараз розпочався конкурс на найкращий ескіз меморіальної композиції.

Теги:
Вийти в ефір
19.01