Останні новини

Хочеш жити - крутись: як бізнес в Україні виживає у новий локдаун

Успішні підприємці поділились порадами - як триматись на плаву в карантин

Із 5 квітня на Україну чекає другий суворий локдаун, який, за прогнозами економістів, сильно вдарить по власниках малого й великого бізнесу. Проте ряд українських компаній дивляться в майбутнє з оптимізмом і дали поради колегам-бізнесменам, на що звертати увагу, щоби не втрачати статків навіть у карантин.

Kyiv Live поспілкувався із двома підприємцями, які розповіли реальні кейси – які методи застосовують, аби їх бізнес продовжував успішно працювати.

Одним із успішних кейсів поділився співвласник інтернет-магазину із креативною продукцією Володимир Кобрин. Продають одяг із оригінальними принтами, посуд, канцелярію й комікси. Мають близько 3 тисяч товарів у асортименті.


Бренд створили у 2017-му, він розрісся завдяки креативному підходу й клієнтоорієнтованості.

"Починали з 15 пар шкарпеток, які замовили з Китаю на "Аліекспресі". Виділились на ринку завдяки футболкам із оригінальними принтами. Наше кредо: "Оригінальність – це твоє". Стараємось розбавити рутинне життя українців, які вважають, що круті товари це лише на подарунок – запевнити, що й собі можна взяти яскравий одяг, підняти настрій. Намагаємось надати якісний сервіс. Щоби людина могла купити все від піна до коміксу, або футболку з власним принтом", - розповів співвласник.

20210325150851_648_.jpg

фото - nusho.com.ua

Чи вигідно креативити у карантин?

Інтернет-магазин весь час застосовував акції й розіграші призів, адже бізнес такого ґатунку "просідає" у певні сезони. У час локдауну почали проводити ще більше акцій - усе, щоби втримати клієнта.

"Нас зачепила ситуація з локдауном, не в першу чергу, звісно, бо ми інтернет-магазин. Працювали, мали відправки, але помітили, що спав попит. Тобто, до березня 2020 він був на одному рівні, а з початком локдауну - відкотились назад. Весь рік шукаємо виходи з ситуації. По-перше – не здаємось, ми шукаємо нові варіанти, суттєво оновлюємо лінійку товарів. А окрім того - весь час влаштовуємо класні акції, робимо так, щоби зараз клієнту було вигідно купляти", - розповів Кобрин.

У нас акція!

Співвласник бізнесу каже – підхід у локдаун суттєво змінився, почали дивитись, як реагує ринок – і відповідно діяти.

"Маємо сектор із оригінальними товарами – але цього вже не достатньо для простого українця – йому потрібно, щоби було вигідніше, аніж у конкурентів. Оскільки зараз усім важко, то всі починають креативити і є багато пропозицій на невеликий попит. Виходить така ситуація, що потрібно боротись за клієнта – і він завжди обирає тих, у кого вигідніше – тобто дешевше й швидше. Тож даруємо або знижку, або певну лояльність до клієнта – наприклад накопичування додаткових коштів. Тримаємо посередні ціни, робимо приємні "плюшки" по цінах і доставці – щоби все було вигідно й круто. А зараз доставка – це вже подарунок - по факту зараз ви не платите 45-50 грн. на пошті, економите", - розповів співвласник бізнесу.

20201202_222138_аутмв.jpg

Фото - nusho.com.ua

Також бізнесмен зазначає – клієнтам пропонують старі-добрі акції.

"У нас у соцмережах 190 тисяч підписників, регулярно проводимо гівевеї – розіграши подарунків. Даруємо клієнтам навіть без покупок призи – за те, що вони залишають коментарі, чи лайкнути фото", - розповів Кобрин.

Поради для невеликих бізнесів

Щоби вижити в карантин - варто думати наперед і продовжувати надавати якісну послугу - зазначив співвласник бізнесу. Адже карантин - це не лише суттєве випробування, але й час для "прокачування нових скілів". Звісно, бізнесу потрібні гроші, але, окрім них - креативне мислення. 

"Гроші потрібні завжди, але найбільше потрібен розум, навіть якщо грошей нема. Ми почали у 2017 з 15 пар китайських шкарпеток, а стартовий бюджет був 700 гривень – і розвинули до великого інтернет-магазину. Були різні моменти підйом і спад. В локлаун по-інакшому, бо попит знижується, але все впирається у ваш розум і те, чи вам воно потрібно, чи бачите ціль в кінці. Локдаун мине, а там де був спад - буде підйом. І ті, хто протримається в спад – він на підйомі може розвинутись, стати кращим. Навіть у важких кризових умовах поповнюємо асортимент щомісяця сотнями товарів. Це не завжди свідчить, що наші справи успішно йдуть, але ми не складаємо руки, а з місяця на місяць намагаємось бути кращими. Головне – думати наперед", - сказав Володимир Кобрин.

У час локдауну реально навіть запустити новий бізнес - важливо бути першими і кращими в своїй ніші - хайпонути, а згодом запевнити клієнта, що лише ви зможете задовольнити всі його вимоги.

Про це Kyiv Live розповів власник групи компаній Микола Чечуга - експерт у сфері івенту та маркетингу.

Саме перед першим локдауном у 2020 його бізнес розширився – відкрили агенцію зі створення анімаційних роликів - спеціалізуються на моушн-відео (статичну графіку (шрифти, зображення) - "оживлюють" за допомогою анімації - ред). Попри важкі "карантинні" умови, агенція стала успішною.

На фото - Микола Чечуга, фото надане власникомНа фото - Микола Чечуга, фото надане власником

"Ми на українському ринку вже 22 роки – працюємо у сфері маркетингу та івентів. Ролики створювали давно і весь наш контент, із відео включно, використовували на організованих нами заходах – мали кейси, досвід. Просто не виділяли це в окремий потужний напрямок. Давно планували розширитись за межі України, стати не локальною агенцією, а отримати певну глобальність. Для цього відкрили відеопродакшн - за 2 тижні до локдауну у 2020, не знаючи, що буде "стоп"", - розповів Микола Чечуга.

Читайте також: Коли настануть "важкі часи": наскільки українці готові до соціальних катаклізмів

Власник компанії зазначив – підвалини до нового напрямку закладались протягом кількох років. Відео, які стали новим профілем компанії раніше використовували на івентах. Коли івент-індустрія, через локдаун, опинилась на межі виживання - вийшли на ринок із новою оригінальною пропозицією. 

"Як досягли успіху в івент-бізнесі – найперше були гнучкими і креативними. І це працює в будь-який час, не лише в карантин. Так, у 2019 прийшли до того, що прагнемо створювати не розважальні заходи, оскільки вони не несуть цінності, користі – це емоція, яка швидко забувається. Почали вирішувати цілі й завдання клієнта – інтегрувати і через емоцію доносити важливі факти, акценти – які компанія хоче подати для тої чи іншої аудиторії. Відповідно і у відеопродакшені, який запустився у "проблемному 2020", використали цей механізм – наші відео допомагають вирішувати бізнес цілі компаній – дуже просто доносити візуально необхідну інформацію", - розповів фахівець.

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=314&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FA1productionsLLC%2Fvideos%2F134820318529846%2F&show_text=false&width=560" width="560" height="314" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share" allowFullScreen="true"></iframe>

Власник бізнесу підкреслив - у такий важкий момент знайшли свою нішу – адже добре розуміли, що багато інформації до людей буде доходити "онлайн", а замовникам знадобиться ще більш якісний контент.

"Морально мене до цього підготували наші закордонні клієнти, які наштовхували на думку знайти новий вид бізнесу з точки зору креативу, який можна було би легко масштабувати за межі держави", - розповів Микола Чечуга.

У роликах доступно й динамічно подають складну інформацію. Попит на таку послугу є як за кордоном, так і в Україні.

"Важливо ж бути першим у чомусь – хайпонути (було таке модне слово минулоріч). Ми розуміли, що тренд моушн-контенту у відео – донесення інформації – це те, що можна робити тут і продавати закордон, і не потрібно там знаходитись. Знайшли себе у ніші, де можемо бути унікальними і глобальними. Тоді вже у нас не було часу на роздуми – зрозуміли, що це воно. Тепер маємо багато замовлень і в Україні. Працюємо з корпоративним клієнтом – маємо цілі й завдання, які важливо розкрити. Важливим моментом у виробництві ролика є простота й динамічність. Прийшли до висновку, що найбільш складну інформацію можна донести легко, просто й позитивно. Простота сприйняття в позитивній оболонці й хорошій динаміці – тримає, щоби ролик переглянути до кінця й надихає людину зробити дію. Наша задача – надихнути", - розповів Микола Чечуга.

Перші підсумки

Незважаючи на те, що 2020 рік став важким для бізнесу в Україні – у компанії вважають, що досягли успіху. За рік продакшен має більше 60 унікальних глобальних кейсів з багатьма топ українськими компаніями.

"Продовжуємо працювати з "Новою поштою", зробили ролик для Червоного хреста за лічені дні та розробляємо концепції наступних робіт. Коли ми відкрились до карантину – були єдиними у даній ніші. Зараз ми бачимо, що нас намагаються копіювати у підходах вже близько 50 компаній, вирішили робити після нас моушен-відео – отже, ми зробили правильний вибір. Ми відрізняємось від наших послідовників тим, що маємо групу компаній із досвідом, дружимо з нашими корпоративними клієнтами. До того ж, почали робити ролики з достатніми бюджетами, щоби робити якісний продукт. Інші продакшени купують елементи в заготовках – ми відмовились від шаблонів – самі пишемо музику, створюємо об’єкти – отже робимо унікальний продукт від А до Я", - розповів власник бізнесу.

А як із івент-напрямком?

За словами підприємця, попри несприятливий час – івент-бізнес в Україні може незабаром відродитись.

"Для ринку настала цілком нова реальність. У 2020 році індустрія знаходилась у глибокій стагнації, але нам вдалось не просто вижити, а розробити серію нових унікальних продуктів. Зробили ребрендінг напрямку "особливих івентів" (унікальних і емоційних) для дуже вибагливих клієнтів. Проводимо онлайн події, але особливі – це не заходи "як у Зумі", де є лише спікери на певних платформах. Наші заходи – це круті шоу, круті спікери, різні включення, багато імерсивних елементів, які додають живості. За бажання – можна створити різні зони, активності, взаємодію із цільовою аудиторією, попри те, що це онлайн подія. І, звісно, крутий прямий ефір – до карантину не були телевізійниками, але довелось ними стати", - розповів Микола Чечуга.

Читайте такожРинок праці тоді і зараз: кому в Україні локдаун може "піти на користь"

Фахівець поділився – навіть зараз великі компанії замовляють івенти у онлайн форматах.

"Це не криза 2008 року, коли грошових ресурсів було замало – основна проблема цієї кризи що люди не можуть зібратись разом. Бізнес може собі дозволити онлайн івенти, і вони це собі дозволяють, коли мають таку необхідність. Використовуємо цей період, як крутий час для своєї трансформації. Активно розвиваємось, щоби коли індустрія запрацювала, ми були більш сильнішими, а ніж в докризові часи", - розповів власник бізнесу.

Поради для бізнесу

Для власників бізнесу, які хочуть вижити в карантин Микола Чечуга поділився "універсальними" порадами. Розповів - найголовніше це вміти пристосовуватись до змін.

"Наш бізнес нічим не відрізняється від інших великих і маленьких - ми щодня маємо справу з новими викликами, які вимагають миттєвих нових рішень. Перше – важлива швидкість у прийнятті рішень і у діях. Прийняли рішення - одразу почали діяти. Друге – це експериментувати, пробувати – ми ніколи не були в такій ситуації, не знаємо як. Але ніхто не знає як. І якщо ти пробуєш – раз-другий-третій, і не опускаєш руки, а віриш у себе, у свій результат – то ти обов’язково знайдеш той механізм, який буде унікальним для тебе і допоможе тобі не просто вижити, але й розвиватись у складний час. Для деяких бізнесів це було стагнацією, але для багатьох і розвиток", - сказав експерт.

Також власник бізнесу наголосив на тому, що виграють ті, хто клієнтоорієнтований і завжди турбується про якість продукту.

"У цей час, коли ми менше бачимо людей і нас оточує інформація, здебільшого негативна, хоча багато хто від неї вже закрився в свої мушлі - важлива позитивна і правильна подача бізнесу і послуг. Але якість і клієнтоорієнтованість ніхто не відміняв. Якщо ти якісно робиш свій продукт для клієнта, якого любиш та поважаєш – то в будь-який час ти будеш почуватись добре. Але в Україні чомусь постійно про це забувають", - сказав Микола Чечуга.

Вийти в ефір
11.04