Останні новини

Як наше здоров‘я стосується Ілона Маска та до чого тут здорожчання газу - експерти прокоментували ситуацію з повітрям у Києві

У Києві останнім часом спостерігають забруднене повітря, а міжнародний ресурс навіть відзначав столицю України як найбрудніше місто планети - експерти прокоментували, чому так відбувається

Ми з вами дихаємо тим повітрям, яке самі собі "влаштували". Приблизно так виглядає ситуація в Києві із забрудненням атмосфери - про це часто пишуть українські та іноземні ЗМІ.

Виявляється, помимо причин, яких важко уникнути – багато залежить від свідомих киян, які хочуть бути здоровими.

Щоби з‘ясувати, що саме забруднює наше з вами повітря і як з цим боротись Kyiv Live поспілкувався з авторитетними фахівцями-екологами.

Повітря в Києві

Ми в ТОПах – аж дух забиває

За 2020 рік українська столиця кілька разів потрапляла в трійку перших у рейтингу найбільш забруднених міст світу. Такі дані опублікували на ресурсі IqAir, який досліджує якість повітря у всіх містах планети. 

У квітні 2020 Київ посів перше місце в антирейтингу з індексом 155 за норми 50. 

Повітря

Також у сумний топ Київ знову вийшов 29 жовтня 2020. Індекс забруднення повітря у Києві склав 159. На першому місці антирейтингу був Делі, на другому – Лахор, на четвертому – Улан-Батор, на п’ятому – Мумбаї.

А в Києві палять...

"В осіннє-весняний період повітря забруднюють пожежі, які часто бувають у самій столиці та навколо неї. Це і спалювання сухостою, і підпали несанкціонованих сміттєзвалищ, і горіння торф‘яників, які ми спостерігали минулого року. Але головним забруднювачем повітря служать автівки", - розповідає член Національної екологічної ради Олександр Чистяков.

images (1).jpg

Сам собі "з пробігом" купив - сам тим і дихаю

"Найбільше викидів "дають" старі автівки, також забруднення залежить від того, наскільки якісне паливо. Не варто забувати, що архітектура наших автошляхів, їх пропускна здатність, не розрахована на таку кількість авто, яка зараз з‘явилась. У нас всюди затори, які явно забруднюють повітря ще більше.

На сьогодні в столиці надмір приватного транспорту, а міська влада нічого не робить, щоби посприяти очищенню повітря", - наголосив експерт.

Читайте також: Креативники "підпалили" стадіони і викликали фурор в мережі

"Можна взяти на озброєння методи інших країн, які за короткий відрізок часу досягли колосальних результатів у очищенні довкілля від викидів авто. Це стосується мегаполісів. Скажімо, коли в індійському Делі ситуація стала критичною, обмежили кількість машин на дорогах. Там зробили цілу систему - авто із парними номерами дозволили виїздити в місто тільки у парні числа місяця, а з непарними — лише в непарні. У Лондоні, де ситуація значно покращилась останні роки, аби боротися із викидами, створили "Зону ультранизьких викидів".Так, водії транспорту, що "надмірно забруднює повітря", змушені за це платити. Тож водії автобусів і вантажівок сплачують у 5-8 разів дорожче за керманичів легковиків.

У Франції для того, аби заїхати в Париж чи Ліон, машини зобов’язані клеїти спеціальний стікер, де вказано, наскільки їхнє авто забруднює атмосферу. А авто, що вироблені до 1997 року, взагалі заборонені", - розповів експерт.  

Повітря

Всі пересядемо на електоромобілі? А якщо нема "копійчини" на Tesla?

"Щоби зменшити небезпечні викиди в атмосферу, варто багато уваги приділяти розвитку електричного транспорту – це тролейбуси, трамваї, плюс переходити на приватні електромобілі. Для цього людям треба давати дотації, заохочувати, але це все велика профілактична робота, яку на сьогодні, на жаль, ніхто не проводить.

Між, іншим, окрім дорогої "Тесли" Ілона Маска, електротранспорт роблять багато інших компаній. Фактично всі автогіганти - китайські, європейські, корейські - вже випускають екологічні авто. Тож "нема на Тесту" – можна пошукати щось дешевше. Багато компаній виготовляють гібридний транспорт, який сприяє мінімальному забрудненню повітря. Періодично в автівці вмикається електричний двигун – заміняє двигуни внутрішнього згоряння", - розповів експерт. 

Фото - dwФото - dwНе у всьому винні автівки

"Але на забруднення екології впливають не лише машини – дотичний практично кожен киянин. Хтось несвідомо проходячи повз, а хтось і сам це роблячи. Повітря забруднює сміття! Скажімо, по всьому Києві розставляють використані автопокришки (шини). Ними "прикрашають" навіть дитячі майданчики - а це небезпека 4 класу (ступінь можливої шкідливої дії хімічної речовини на організм людини – ред.). Причому законодавчо з небезпечними предметами "4 класу" вже повністю все налагоджено – як збирати, як утилізувати покришки, хто має на це право. В той же час бачимо, що їх ніхто на утилізацію не здає. У склад покришки входять більше 120 дуже небезпечних речовин, багато з яких є сильними концерогенами. Вони згубно впливають на здоров‘я людей, викликають онко-захворювання, а також забруднюють повітря. Якщо відкопаємо в палісаднику використані покришки – це буквально додасть 5 років життя мешканцям", - каже експерт.

"Шинний пил, в який після зносу перетворюється 25 відсотків усієї маси автопокришок, особливо небезпечний. Він осідає на землю, впливає на ґрунт й рослинність. Піднімаючись у повітря - тримається на рівні наших дихальних шляхів. Оскільки в ньому присутній концероген бензол, то може спричинити до онкозахворювань", - розповів Олександр Чистяков.

повітря

Чим загрожує? Що можемо зробити?

"Глобальний альянс з питань здоров‘я поставив Україну на 4 місце серед європейських країн за кількістю смертей через забруднення навколишнього середовища. Щорічно з цієї причини помирає близько 60 тис. українців. Є дві складові, що на це впливають – забруднення повітря і неякісна питна вода. Коли у київському повітрі шкідливі домішки, як формальдегід, фенол, аміак, оксид вуглецю - перевищують норму - повітря стає небезпечним смогом. 

Ці сполуки:

  • подразнюють очі й заважають диханню,
  • призводять до головного болю
  • провокують серцево-судинні захворювання, утворення тромбів
  • викликають алергічні реакції
  • призводять до хвороб легень.

А сьогодні – під час пандемії – всі ці фактори набувають особливої небезпеки, оскільки знищують імунітет людей, роблять їх фактично беззахисними перед цим агресивним вірусом.

Поки ситуація не стала цілком некерованою, необхідно прийняти ряд документів із захисту навколишнього середовища. Потрібен закон про відходи, треба реформувати екологічний контроль, увести сучасну систему моніторингу довкілля", - сказав експерт.

Повітря в Києві

Щоби дізнатись, якою ситуація повітря в Києві є зараз - Kyiv Live розпитав Ротач Ніну Петрівну - начальника лабораторії спостережень за забрудненням атмосферного повітря центральної геофізичної обсерваторії імені Бориса Срезневського.

"У Києві дійсно є перевищення норми шкідливих домішок у повітрі, не можна сказати, що воно чисте. Але ж це мільйонне місто, в якому багато транспорту, затори, працюють підприємства – зараз узимку ТЕЦ нарощує потужності, тому більше викидів забруднюючих речовин. Багато дає приватний сектор. Раніше всі працювали на газу, зараз газ дуже дорогий, то будинки люди опалюють різними джерелами", - розповіла експертка.

Повітря в Києві

Не все так погано?

"Зараз ситуація з повітрям у Києві не є критичною – приблизно така ж як кожен рік при такій температурі. Влітку навіть більше було забруднення атмосферного повітря - там було більше викидів машин. У кожного киянина є авто, ніхто не відмовляється від благ цивілізації, а вони тягнуть за собою й забруднення атмосферного повітря. Стало менше парків, скверів, у нас щільна забудова. Якщо є якийсь шматочок скверу – то буває, що його вирубують і виростає висотка. Тож ми самі собі забруднюємо довкілля", - каже експертка.

"Але атмосферне повітря не стоїть на місці - воно самоочищується. І влітку, за рахунок зелених насаджень, і взимку – впав сніг, то вже чистіше стало. Заміряємо покази 4 рази на добу - фіксуємо різні концентрації. Якщо погода сприяє накопиченню забруднюючих речовин, то тоді є підвищений рівень забруднення. А коли йдуть дощі, падає сніг, то великі пориви вітру – то вони навпаки розвіюють забруднення атмосферного повітря. Найгірша ситуація, коли туман, малі швидкості вітру (таке поняття як застої), також іноді формується такий слой повітря, який не дає проходити вгору, розсіюватись домішкам, все знаходиться при землі", - прокоментувала експерт.

Повітря в Києві

Окрім того, фахівець прокоментувала ситуацію з "топами" на іноземному сайті. Вона зазначила, що дані на IqAir важко проаналізувати.

"Нам не відомо, якими датчиками вони заміряють повітря і за якою методикою ці показники узагальнюють – тому говорити про їхні дані якості повітря не можемо. Визначають за однією домішкою – дрібнодисперсний пил. У нас 16 станцій, виявляємо 20 домішок. А по одному показнику говорити, що ми на якомусь місці дуже важко", - сказала експерт.

Прощаючись, пані Ніна додала: "До побачення! Чистого нам повітря!"

Нагадаємо:

У Києві зафіксували рекордно високий вміст шкідливих домішок у повітрі - на якому місці ми в світовому рейтингу

Компост зі сміття можна робити вдома - які варіанти компостування

Неробочу техніку можна віддати на переробку - як і де це зробити.

Вийти в ефір
18.05